کی واقعا مطلبی را یاد گرفته ام؟

 

کی واقعا یک چیز را کاملا یاد گرفته ام ؟ این سوالی است آشنا و تکراری برای بسیاری از ما. همۀ ما تجربۀ مدرسه رفتن و نشستن در کلاس درس را داریم. آیا یادتان می‌ آید چه زمانی واقعا یاد گرفتید و چه زمانی فقط صبر کردید تا زمان بگذرد و کلاس تمام شود؟ آیا برایتان پیش آمده است که در امتحانات نمره‌ های خیلی بالایی را کسب کنید؛ اما چند هفته بعد، حتی یک کلمه هم از مواد و مطالب امتحان را به خاطر نیاورید؟ در واقع،  یادگیری واقعی، چیزی فراتر از حضور در کلاس و اخدِ نمره ‌های بالا است. این گوهر ارزشمند و ماندگار با تلاش و زحمت به دست می ‌آید. اگر می ‌خواهید طعمِ شیرین یادگیری واقعی را بچشید، باید راه و روشِ آن را هم بدانید. در این مطلب، هرآنچه باید در مورد یادگیری واقعی بدانید، برایتان خواهیم گفت. با دانیون همراه باشید.

برای مطالعه عمیق تر در مبحث کی واقعا یاد گرفته ام میتوانید به این مقاله مراجعه نمایید.

 

وقتی یادگیری واقعی محقق شد

 

گاهی طعمِ شیرینِ یادگیری واقعی را چشیده ‌ام! مسیرِ این یادگیری چندان آسان نبود؛ اما ارزش تلاش کردن و وقت گذاشتن را داشت! در اینجا، تمام مراحلی را که به تنهایی یا به همراه معلم و هم‌کلاسی‌ هایم طی کردم تا مطلبی را به طور عمیق یاد بگیرم، برایتان خواهم گفت.

 

پیش خوانی

اول از همه، پیش از رفتن به کلاس، پیش ‌خوانی می ‌کنم. از اهمیتِ پیش‌ خوانی، به طور کامل آگاه هستم و می‌ دانم چه تاثیر شگرفی بر یادگیری ‌ام خواهد داشت؛ به عنوان مثال، قبل از ‎آنکه سر کلاس زیست ‌شناسی حاضر شوم، مبحثی را که قرار است این هفته تدریس شود، به خوبی می ‌خوانم. این کار باعث می ‌شود صحبت ‌ها و توضیحاتِ معلم را بهتر درک کنم و همچنین بتوانم سوالاتی را که برایم پیش آمده است بپرسم. حتی اگر فرصتِ کافی برای پیش ‌خوانی عمیق و دقیق نداشته باشم، حتماً، حداقل نگاهی گذرا به مباحث می ‌اندازم. وقتی پیش ‌خوانی می ‌کنم، با مبحث مربوطه، آشنایی بیشتری دارم؛ در نتیجه، توضیحاتِ معلم را بهتر متوجه می ‌شوم، سوالات و مشکلاتم را همان سر کلاس مطرح می ‌کنم و دیگر نیازی نیست مدت زیادی را در منزل با خودم کلنجار بروم یا در سایت‌ های مختلف، جست و جو کنم تا بتوانم پاسخ سوالم را بیابم؛ به طور خلاصه می ‌توانم بگویم که وقتی پیش ‌خوانی می ‌کنم، کلاس درس به نوعی برایم مثل مرور است.

یادداشت برداری

 

وقتی معلم مبحثی را توضیح می ‌دهد، به خوبی گوش فرا می ‌دهم، سپس از گفته‌ ها و توضیحاتش و آنچه پای تخته یا روی اسلاید نوشته است، یادداشت برداری کنم. معمولاً سعی می ‌کنم توضیحاتِ معلم را به زبانِ خودم یادداشت کنم؛ این کار به نوعی مثل تفسیر کردن و در نهایت، مرور کردن، عمل می ‌کند و باعث می ‌شود آن مبحث در ذهنم باقی بماند و بعدها با سرعتِ بیشتری آن را مرور کنم.

 

منابع تکمیلی

 

هیچ وقت آموزه‌ هایم را به آنچه در کلاس یاد می ‌گیرم یا آنچه در کتاب‌ های درسی به آن‌ ها اشاره شده است، محدود نمی ‌کنم، بلکه سعی می ‌کنم به دنبال منابع بیشتر و کامل ‌تری بروم تا بتوانم آن مبحث را به صورت گسترده‌ تر و عمیق‌ تر یاد بگیرم. حتی گاهی سعی می ‌کنم به سراغ مباحث مشابه نیز بروم. این کار به من کمک می‌ کند دیدگاهی بسیار گسترده ‌تر پیدا کنم. در این مسیر، به سراغ وبلاگ ‌ها و وب‌سایت ‌های آموزشی هم می ‌روم و سعی می ‌کنم مقاله‌ های به روز و معتبر را مطالعه کنم. از ویدیوهای آموزشی و علمی هم استفاده می ‌کنم. این ویدیوها درست مانند یک سفر علمی کامل و جذاب عمل می ‌کنند و باعث می ‌شوند نهایتِ لذت را از آموختن ببرم و در نهایت، مطالب به خوبی در ذهنم جای بگیرند.

 

دوره کردن و تثبیت مطالب

 

هیچ وقت از دوره کردن غافل نمی ‌شوم. هر چند وقت یک ‌بار، مباحث قبلی را دوره می ‌کنم، تا همۀ آن‌ ها در ذهنم ثبت شوند. دوره کردن باعث می ‌شود آنچه یاد گرفته ‌ام به خوبی در ذهنم حک شود و هرگز از یاد نبرم.

 

خلاصه نویسی

 

از اهمیتِ خلاصه نویسی به خوبی آگاه هستم. همیشه بعد از آنکه مطالب را به خوبی دوره کردم و یاد گرفتم، شروع به خلاصه نویسی می ‌کنم و آنچه را آموخته‌ ام، به طور خلاصه می ‌نویسم. هنگام دوره یا امتحان، با یک نگاه به خلاصه‌ هایم، همه چیز به سرعت در ذهنم مرور خواهد شد.

 

پویایی

 

در بحث‌ های کلاسی شرکت می ‌کنم. وقتی معلم سوالی را سر کلاس مطرح می ‌کند، همواره سعی دارم پاسخ آن را بیابم. وقتی همکلاسی‌ هایم در مورد موضوعی صحبت می ‌کنند، اگر پاسخ سوالشان را بدانم، حتماً به آن‌ ها کمک می ‌کنم. همیشه با همکلاسی یا هم‌ گروهی ‌ام در مورد مباحث درسی صحبت می ‌کنم.

 

انتقادپذیری

هیچ واهمه ‌ای از ابراز نظر یا عقیده‌ ام ندارم، حتی اگر احتمال بدهم دیگران آن‌ ها را نقد می کنند. در کلاس درس، اگر در مورد موضوعی نظری داشته باشم، با شهامت ابراز خواهم کرد و هیچ ترسی از اینکه معلم یا همکلاسی ‌هایم ، با آن مخالف باشند، ندارم. حتی از شنیدنِ انتقادها و نظرات‌شان استقبال کرده و تا جایی که بتوانم از نظرم دفاع می ‌کنم و اگر هم نظرم یا عقیده ‌ام اشتباه باشد، آن را می ‌پذیرم.

 

استرس و آرامش

 

به خوبی می ‌دانم که استرس، تاثیر چشمگیری بر یادگیری ‌ام دارد، پس سعی می ‌کنم استرس را از خودم دور سازم تا بر سطح یادگیری و تمرکزم تاثیر منفی نداشته باشد. برای اینکه استرس را از خودم دور کنم، سعی می ‌کنم از تفکرات منفی دوری کنم و به نمره فکر نکنم و تمرکزم را روی یادگیری بهتر بگذارم.

 

کی واقعا یاد گرفته ام ؟

 

بحث یادگیری، کاملاً متفاوت از بحثِ نمره است. در طول دوران تحصیل‌، امتحانات بی ‌شماری داده ‌ایم؛ اما در نهایت، مواد و مطالب آن ‌ها را پس از مدتی از یاد برده ‌ایم؛ چرا که یادگیری، عمیق نبوده است؛ اما یادگیری دقیق و واقعی چگونه حاصل می ‌شود؟ پیش‌ شرط‌ های یادگیری واقعی کدام‌ ها هستند؟ اگر پاسخ این سوالات را بدانید، می ‌توانید از روند آموختن لذت ببرید و همچنین آموخته هایتان را تا مدت ‌های طولانی به یاد داشته باشید.

 

0 پاسخ به "کی واقعا یاد گرفته ام ؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟