چرا فرزندم پیشرفت نمی کند؟

چرا فرزندم پیشرفت نمی کند؟ این یک سوال اساسی است . خیلی ساده انگارانه است اگر فکر کنیم همین‌ که فرزندان‌مان را راهی مدرسه کنیم، مسیر یادگیری و پیشرفت آن ها را فراهم کرده ‌ایم. واقعیت، چیزی غیر از این است! عوامل بسیاری، که ممکن است هیچ ربطی هم به مدرسه نداشته باشند، بر یادگیری و پیشرفتِ تحصیلی دانش آموزان تاثیر می ‌گذارند. وقتی می ‌بینید فرزندتان افت تحصیلی دارد یا اینکه اصلاً پیشرفت نمی ‌کند، باید به دنبال دلیل و موانع آن باشید تا بتوانید با برطرف کردنِ آن‌ ها، فرزندتان را در مسیر پیشرفت قرار دهید. در این مطلب، موانع موجود بر سر راه یادگیری و پیشرفتِ دانش آموزان را خواهیم گفت. با دانیون همراه باشید!

اختلالاتِ یادگیری (Learning Disabilities)

اختلالات یادگیری، اساسِ نورولوژیکی دارند. اختلالات یادگیری، باعث ایجاد اختلال‌ هایی در یادگیری مهارت‌ های اساسی، مانند خواندن، نوشتن یا یادگیری ریاضی می ‌شوند؛ به علاوه، اختلالات یادگیری بر مهارت‌ های دیگری مانند برنامه‌ ریزی و مدیریت زمان، و همچنین توجه، تمرکز و حافظۀ کوتاه مدت و بلند مدت دانش آموز نیز تاثیر می ‌گذارند. البته دامنۀ اثرگذاری اختلالات یادگیری فراتر از این‌ هاست و حتی بر زندگی شخصی دانش آموز و رابطه اش با اعضای خانواده و دوستانش نیز تاثیر می ‌گذارد. بسیاری از اختلالاتِ یادگیری، هیچ‌ وقت به طور کامل از بین نمی ‌روند؛ اما قابل کنترل هستند. آگاهی از این اختلالات و کنترل آن‌ ها، بر روندِ پیشرفتِ دانش آموزان و موفقیتِ آن‌ ها، تاثیر مثبت خواهد داشت. اگر فرزندتان مطالب را به خوبی درک نمی ‌کند و یاد نمی ‌گیرد، ممکن است یکی از اختلالات یادگیری، مانع پیشرفتش شده باشد؛ در واقع، 15 درصد از کودکان، دچار یکی از انواع اختلالات یادگیری هستند. به محض مراجعه به روانشناس و تشخیصِ مشکل اصلی، از معلم کمک بگیرید و از او بخواهید که تغییراتی را در کلاس ایجاد کند تا توجه و یادگیری فرزندتان بهبود پیدا کند. برای فهم بیشتر عوامل موثر بر طر ح این پرسش که ” چرا فرزندم پیشرفت نمی کند؟ ” با ما همراه باشید .  برخی از این اختلالات عبارت اند از:

عوامل خانوادگی

محیط خانواده و شرایط اجتماعی و اقتصادی، بر پیشرفتِ تحصیلی دانش آموزان تاثیر می ‌گذارد. انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرد، کودکانی که در فقر زندگی می ‌کنند، در مقایسه با کودکان خانواده‌ های ثروتمند، عملکردِ تحصیلی پایین ‌تری دارند؛ البته این معیار، صد در صد نیست! همچنین حضور خانواده‌ ها در روند تحصیلی فرزندان‌شان تاثیرِ مثبتی بر پیشرفت و یادگیری آن‌ ها خواهد داشت. والدین باید، هم خارج از مدرسه در درس‌ ها به فرزندان‌شان کمک کنند و هم در مدرسه حضور داشته باشند؛ مثلاً در جلسه‌ های مربوط به والدین شرکت کنند یا گاهی با معلم‌ ها دیدار داشته باشند. دانش ‌آموزانی که در خانه درس نمی ‌خوانند، کسی در انجام تکالیف منزل به آن‌ ها کمک نمی ‌کند یا اینکه کسی از ارزش تحصیل با آن‌ ها صحبت نمی ‌کند، در مقایسه با دیگر دانش آموز، میزان پیشرفت‌شان بسیار کمتر است.

عوامل مدرسه ای

معلم‌ ها و مدرسانی که برای آموزش ارزشی قائل نیستند یا برای برآورده کردن نیازهای آموزشی دانش آموزان تلاش نمی ‌کنند، بر موفقیتِ تحصیلی دانش آموزان تاثیر منفی می ‌گذارند. این موضوع خیلی تاسف ‌برانگیز است؛ اما واقعاً برخی از معلم‌ ها اصلاً برایشان مهم نیست که آیا دانش ‌آموزان مبحثی را یاد گرفته اند یا خیر یا اینکه اصلا پیشرفتی در وضعیت تحصیلی ‌شان حاصل شده است یا افت کرده اند! هرچند تعداد این گونه معلمان اندک است؛ اما از عوامل تاثیرگذار بر افت یادگیری به شمار می آید.

اما اثرگذاری مدرسه، فقط به معلم‌ ها و مربیان محدود نمی ‌شود. مدرسه‌ هایی که یک کتابخانۀ خوب یا دیگر منابع آموزشی را در اختیار دانش ‌آموزان قرار نمی ‌دهند نیز بر عملکردِ تحصیلی دانش‌ آموزان و میزان پیشرفت آن‌ ها تاثیر منفی می ‌گذارند. حتی ظاهر ساختمان مدرسه نیز بر پیشرفت و یادگیری دانش ‌آموزان تاثیر می ‌گذارد؛ به عنوان مثال، مدارس قدیمی که رنگ دیوارهای آن‌ کنده شده، سقف و کف آن تخریب شده، نور و تهویۀ مناسبی هم ندارند، بر عملکردِ دانش آموزان تاثیر منفی می ‌گذارند و مانع پیشرفت آن‌ ها می ‌شوند.

 

برای ثبت نام در کلاس های خصوصی دانیون با بهره مندی از مجرب ترین اساتید اینجا را کلیک کنید.

عوامل جسمی

وضعیتِ سلامت دانش ‌آموزان، تاثیری مستقیم بر وضعیت و پیشرفت تحصیلی آن‌ ها دارد؛ مثلاً دانش آموزان مبتلا به بیماری‌ های خاص، نمی ‌توانند به طور مرتب در مدرسه حضور پیدا کنند؛ به همین دلیل، معمولاً چند قدم از همکلاسی‌ های خود عقب ‌تر هستند. البته بعد از آنکه شرایط جسمانی‌ شان بهبود یافت، می ‌توان به روش‌ های مختلف، سرعتِ یادگیری و پیشرفتِ آن‌ ها را افزایش داد.

عقاید و باورهای دانش‌ آموزان

برخی دانش ‌آموزان از گوشه و کنار می ‌شنوند که استعداد و هوش، موهبت‌ های ذاتی هستند و هر کسی از آن‌ ها برخوردار باشد، موفق خواهد شد. این دانش آموزان، هیچ اعتقادی به سخت­کوشی و تلاش ندارد و در نتیجه، دست از تلاش برای پیشرفت و موفقیت می ‌کشند. این دانش ‌آموزان در بهترین حالت، به دنبال شکست نخوردن هستند، نه موفق شدن! اما والدین می ‌توانند در این مسیر به فرزندان‌شان کمک کنند؛ مثلا وقتی دانش ‌آموز می ‌گوید که من ریاضی ام خیلی ضعیف است؛ والدین باید به او بگویند که ریاضی ات ضعیف نیست، فقط باید کمی بیشتر تلاش کنی و بیشتر بخوانی!

 دانش‌ آموزان ضعیف گمان می ‌کنند که یادگیری، کار راحتی است و باید با یک بار خواندن، همه چیز را یاد بگیرند؛ اما با وجود اینکه از این کار نتیجه نمی ‌گیرند، هیچ تلاشی هم برای بهبود شرایط نمی ‌کنند، چون فکر می ‌کنند اگر چیزی را با یک بار خواندن یاد نگیرند، دیگر یاد نخواهند گرفت. این نکته را باید به آن ها یادآوری کنید که مهم، یادگیری آنان است و اصلا مهم نیست که مطالب را باید چند بار بخوانند.

فراشناخت (Metacognition)

میزانِ فراشناخت، از تفاوت‌ های اصلی میان دانش آموزان قوی و دانش ‌آموزان ضعیف است. فراشناخت، به آگاهی دانش ‌آموز از میزان درکش از یک مبحث خاص اشاره دارد. دانش ‌آموزان قوی می ‌دانند که به یک مبحث مسلط شده اند یا نه، اما دانش ‌آموزان ضعیف، معمولاً اعتماد به نفس کاذب دارند و گمان می ‌کنند به یک مبحث، مسلط هستند. دانش ‌آموزانی که فراشناخت ضعیفی دارند، همان کسانی هستند که فکر می ‌کنند امتحانشان را خیلی خوب داده اند، ولی از دیدن نمره‌ شان شوکه می ‌شوند. این دانش آموزان همیشه می ‌گویند: «خیلی خوب خونده بودم، همه چی رو بلد بودم، باورم نمی شه نمره‌ ام این قدر کم شده باشه!»

 دانش آموزان باید این فراشناخت را تقویت کنند تا بدانند درس را واقعاً یاد گرفته اند یا خیر. آن‌ ها باید بدانند که نیاز دارند روش مطالعه یا میزان آن را تغییر دهند.

عوامل برهم زنندۀ تمرکز دانش ‌آموزان

برخی عوامل، سبب برهم خوردنِ تمرکزِ دانش‌ آموزان می ‌شوند؛ مثلاً گوشی‌ های تلفن همراه، از اصلی‌ ترین عوامل برهم زنندۀ تمرکز به شمار می ‌روند. دانش آموزان باید بدانند که هنگام درس خواندن، باید گوشی‌ هایشان را در اتاقی دیگر قرار دهند، چرا که هر پیام یا نوتیفیکیشن می ‌تواند تمرکز آن‌ ها را به طور کامل بر هم بزند.

 

برای دانلود اپلیکیشن رفع اشکال آنلاین دانیون اینجا را کلیک کنید.

استرس و یادگیری

همان‌ طور که می ‌دانید، استرس در میان دانش ‌آموزان، بسیار شایع است. اگر میزان استرس از حد بگذرد، باعث ایجاد اختلال در یادگیری دانش ‌آموزان می ‌شود و در نهایت، مانع از پیشرفتِ آن‌ ها خواهد شد. والدین باید عامل برهم‌ زنندۀ آرامش فرزندشان را بشناسند و به سرعت به برطرف کردن آن اقدام کنند. برطرف شدنِ همین عامل شایع و ساده، تاثیرِ شگفت انگیزی بر یادگیری و پیشرفتِ دانش آموزان خواهد داشت.

0 پاسخ به "چرا فرزندم پیشرفت نمی کند؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟