من یک مدیر بحران هستم . در مسیر زندگی، پیچ و خم ‌های زیادی وجود دارد و همیشه همه چیز طبق روال و با آرامش پیش نمی ‌رود. همۀ ما بحران‌ های متعددی را پشت سر می ‌گذاریم، شخصی و غیر شخصی! دوران مدرسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر، همۀ ما با بحران کرونا سر و کار داریم و این امر، همۀ ابعاد زندگی‌ مان را تحت تاثیر قرار داده‌ است. دانش آموزان باید راه‌ های مقابله با این بحران بزرگ را بدانند تا بتوانند با آن مقابله کنند و اجازه ندهند این شرایط نامطلوب، گزندی به یادگیری و موفقیت آن ها وارد کند؛ به طور کلی، محصلان باید بدانند وقتی مشکل یا بحرانی به وجود می ‌آید، نباید کارها و زندگی ‌شان را تعطیل کنند، بلکه باید راه‌ های کنار آمدن با آن را بیاموزند. یادتان باشد که گاهی بهترین فرصت ها در زمان تهدیدها حاصل می شود! در این مطلب، راه‌ های مدیریت بحران را برایتان خواهیم گفت. با دانیون همراه باشید!

برگزاری کلاس‌ ها  در خانه

همان طور که می ‌دانیم، امروزه بحران بیماری کرونا، گریبان‌گیر مردمِ کشورهای مختلف شده است. در این میان، مدارس نیز تعطیل شده‌ اند. در بحران پیش آمده، نباید اجازه داد که خللی در یادگیری و آموزش دانش آموزان ایجاد شود. خوشبختانه، امروزه اپلیکیشن‌ های متعددی برای برگزاری کلاس‌ ها به صورت آنلاین وجود دارد و از طریق این آموزش‌ های آنلاین، می ‌توان از ایجاد فاصله میان درس و دانش آموزان، جلوگیری کرد.

علاوه بر برگزاری کلاس‌ ها به صورت مجازی، پلت‌فرم‌ ها و اپلیکیشن‌ های مجازی متعددی وجود دارد که در این مسیر، به معلم‌ ها، والدین و مدارس کمک می ‌کنند تا جهت یادگیری و پیشرفت دانش آموزان در این شرایط بحرانی گام بردارند. انتخاب یک اپلیکیشن کارامد، استاندارد و قابل اعتماد، بهترین راه برای عقب نماندن از درس ها و مطالب آموزشی است.من یک مدیر بحران هستم .

مدیریتِ استرس

حوادث و مشکلاتِ بزرگ، سبب ایجاد استرس و ترس در دانش آموزان می ‌شود و در نهایت، یادگیری آن‌ ها را مختل می سازد. همان طور که گفتیم، یکی از مشکلات بزرگی که امروزه ایران هم مثل بسیاری دیگر از کشورهای جهان با آن دست و پنجه نرم می ‌کند، ویروس کرونا است. استرس و ترسِ ناشی از این ویروسِ جدید، خانواده‌ ها را تحت تاثیر قرار داده است. دانش آموزان باید نحوۀ مواجهه با ترس و استرس ناشی از بیماری کرونا را یاد بگیرند تا اجازه ندهند این استرس و اضطراب بر روندِ یادگیری‌ و پیشرفت‌‌شان تاثیر منفی بگذارد.

راه مبارزه با این استرس چیست؟

  • دانش آموزان باید از واقعیت باخبر باشند و اطلاعات کافی در مورد بحران موجود جمع ‌آوری کنند؛ در واقع، ناآگاهی و نشناختن بحران، سبب افزایش ترس و استرس می ‌شود. البته این مطالعه و جمع ‌آوری اطلاعات نباید بیش از حد باشد، چراکه در این صورت هم استرس افزایش خواهد یافت؛ در ضمن، دانش آموزان باید منابع اطلاعاتی معتبر را بشناسند و اطلاعات خود را از آن‌ ها کسب کنند.
  • دانش آموزان باید بدانند که این بحران، شخصی نیست و همۀ همسالانشان در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند؛ در نتیجه، شخص پیروز کسی است که بتواند این بحران را به بهترین شکل مدیریت کند و اجازه ندهد او را از مسیر یادگیری خارج سازد و بر موفقیتش تاثیر بگذارد.
  • دانش آموزان باید بدانند که نمی ‌توانند ترس‌ ها را به طور کامل ریشه ‌کَن کنند؛ اما با آگاهی از عملکرد استرس و تاثیر آن بر انسان، می ‌توانند بر عملکردِ آن‌ تاثیر بگذارند. استرس فقط و فقط زمانی خوب است که انگیزۀ انجام کاری را در ما ایجاد کند؛ در غیر این‌صورت، بر عملکرد و یادگیری ما تاثیر منفی خواهد داشت.
  • وقتی بحران جمعی است و کل جامعه و حتی جهان را در بر می ‌گیرد، برقراری ارتباط با دیگران می ‌تواند از حجم این استرس و اضطراب بکاهد. دانش آموزان می ‌توانند با استفاده از رسانه‌ های اجتماعی، تلفن یا ایمیل با همکلاسی‌ ها و دوستان خود ارتباط داشته باشند و در مورد بحران و دغدغه‌ هایشان با آن‌ ها صحبت کنند. انسان‌ ها نیاز دارند صدای همدلی را بشنوند و با کسی ارتباط برقرار کنند.

ترس و استرس بر جسم و روح تاثیر منفی می ‌گذارد و باعث می ‌شود حساس ‌تر و آسیب ‌پذیرتر شویم. دانش آموزان باید یاد بگیرند که با خودشان مهربان باشند. وقتی نمی ‌توانند استرس و ترس را از خودشان دور کنند، نباید خودشان را سرزنش کنند. در چنین شرایطی، برای کاهش استرس می ‌توانند دست به دامن روش‌ هایی مانند مکالمه، نوشتن، ورزش، یوگا و نیایش شوند.

سخن آخر

من یک مدیر بحران هستم . همان طور که مشاهده کردید، در شرایط بحرانی، دو عنصر کلیدی وجود دارد که رعایت آن می ‌تواند دانش آموزان را از آسیب حفظ کند: قطع نشدنِ ارتباط دانش آموزان با درس و آموزش و کنترل استرس. دانش آموزان با استفاده از اپلیکیشن‌ ها، سایت‌ ها و برنامه‌ های تلویزیونی می ‌توانند از آموزش برخوردار شوند . با کنترل استرس و ترس، می ‌توانند انگیزه را در خود زنده نگه دارند و اجازه ندهند این عوامل بر یادگیری‌ شان تاثیر بگذارد و زحمات آن ها را هدر دهد.

0 پاسخ به "من یک مدیر بحران هستم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟