مطالعه بدون خستگی و خواب ‌آلودگی

مطالعه بدون خستگی و خواب آلودگی ، یعنی واقعا می شود ؟ فرقی نمی کند تکالیفمان را انجام می ‌دهیم، برای امتحان درس می ‌خوانیم  یا شعر و رمان می ‌خوانیم؛ در هر صورت، گاهی خواب‌ به سراغمان می ‌آید و تمرکزمان را به هم می ریزد؛ به طور کلی، وقتی چند ساعت بدون تحرک جایی می ‌نشینیم و مطالعه می ‌کنیم، کاملاً طبیعی است که پلک‌ هایمان سنگین می ‌شود و خوابمان می ‌گیرد، حتی اگر آنچه می ‌خوانیم، بسیار جذاب باشد! اگر یاد بگیرید چگونه هنگام مطالعه هشیار باقی بمانید و نگذارید خواب به سراغتان بیاید، سرعت یادگیری ‌تان افزایش پیدا می ‌کند و بعداً هم هر آنچه را خوانده ‌اید به یاد می ‌آورید. در این مطلب، به شما خواهیم گفت که چه کار کنید تا هنگام مطالعه و درس خواندن، خوابتان نگیرد. با دانیون همراه باشید!

  1. زمان درست را برای مطالعه انتخاب کنید!

 اگر خوابتان می ‌آید، اصلا سعی نکنید بیدار بمانید و مطالعه کنید، چون هیچ فایده‌ای ندارد! الگوی طبیعی خواب و بیداری ما، یا همان ریتم شبانه روزی ‌مان ،(circadian rhythms) نقش مهمی در زمان ‌بندی ساعت مطالعه و استراحت ما دارد. یادتان باشد که ریتم شبانه روزی انسان‌ ها شبیه به یکدیگر نیست و شما باید ریتم مختص به خودتان را بشناسید و ساعت مطالعه و استراحت ‌تان را بر اساس آن تنظیم کنید!

  1. محیط اطرافتان را مدیریت کنید!

محیط، یکی از عوامل اثرگذار بر کیفیت مطالعۀ شما به شمار می ‌رود. اگر کتابتان را در دست بگیرید و در تختخواب دراز بکشید، به احتمال زیاد خوابتان می ‌گیرد. سعی کنید یک نقطۀ مشخص از اتاق را برای مطالعه انتخاب کنید. محل مطالعه‌ تان باید دنج و آرام باشد و همچنین نورپردازی مناسبی داشته باشد تا بتوانید روی کلمات تمرکز کنید. اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید در فضای آزاد مطالعه کنید؛ به شرطی که آنجا شلوغ نباشد و سروصدا حواستان را پرت نکند!

  1. از خواندن فراتر بروید!

 هنگام خواندن، پویا باشید تا خوابتان نگیرد؛ اما چگونه هنگام مطالعه پویا باشیم؟  به عنوان مثال، به جای اینکه کتاب را در دست بگیرید و مطالب را بخوانید، کاغذ خودکاری در کنارتان داشته باشید و حین خواندن، از نکات آن یادداشت برداری کنید. همین تعامل فیزیکی با متن باعث می ‌شود که خواندن برایتان جذاب ‌تر شود، خوابتان نگیرد و آنچه را که می ‌خوانید، بهتر به یاد بسپارید؛ به علاوه، نوشتن باعث می ‌شود که مطالب را بهتر به خاطر بسپارید. وقتی می ‌خواهید یادداشت برداری کنید، ناخودآگاه تمرکزتان بیشتر می ‌شود تا بتوانید مطالب و نکات مهم را از دل متن بیرون بکشید.

  1. استراحت کنید!

مطالعه طولانی مدت و پشت سر هم، بالطبع باعث خواب آلودگی می ‌شود. برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی، باید حین مطالعه، زمانی را هم به استراحت‌ های کوتاه مدت اختصاص دهید. این استراحت‌ ها انرژی را به شما باز می ‌گردانند. به شما پیشنهاد می ‌کنیم در این استراحت، به جای چک کردن تلفن همراه‌ و سر زدن به صفحات اجتماعی ‌تان، کمی تحرک داشته باشید؛ به عنوان مثال، با سرعت راه بروید یا چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید. ورزش باعث افزایش انرژی و هشیاری شما می ‌شود و توانایی مغزتان را در یادگیری مطالب بیشتر می ‌کند؛ همچنین چند نفس عمیق بکشید تا اکسیژن خونتان افزایش پیدا کند. سعی کنید به طور منظم استراحت کنید؛ اما اگر حین مطالعه خوابتان گرفت، می ‌توانید یک استراحت خارج از برنامه هم انجام دهید تا این انرژی به بدنتان بازگردد.

  1. هر آنچه حواستان را پرت می ‌کند از خود دور کنید!

 امروزه بیش از هر زمان دیگری، اشخاص با یکدیگر در ارتباط هستند و این ارتباط می ‌تواند باعث حواس ‌پرتی شود. تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و تلویزیون، همه و همه، می ‌توانند حواس شما را حین مطالعه پرت کنند و تمرکزتان را بر هم بزنند. هربار تمرکزتان برهم بخورد، باید آن مطلب را دوباره از اول بخوانید. برای تمرکز مجدد، باید انرژی بیشتری را صرف کنید و چنین مطالعه ‌ای که همواره نیازمند تلاش برای اثر گرفتن تمرکز باشد، اصلاً کارآمد نیست و همچنین موجب خستگی و خواب آلودگی می ‌شود. سعی کنید هنگام مطالعه، همۀ ابزارهای سرگرمی را از خود دور کنید و اگر مجبورید با تبلت یا لپ‌ تاپ مطالعه کنید، به هیچ وجه به اینترنت دسترسی نداشته باشید.

  1. هنگام مطالعه دراز نکشید!

 اگر عادت دارید هنگام مطالعه روی تخت، کاناپه یا زمین دراز بکشید، بدانید که خودتان را در معرض خواب و خستگی قرار می ‌دهید. وقتی دراز می ‌کشید، زیادی آرام و راحت می ‌شوید و در نهایت، ذهنتان به پرواز در می ‌آید و حواستان پرت می ‌شود یا اینکه خوابتان می ‌گیرد. وقتی در حالت نشسته یا عمودی قرار می ‌گیرید، به خصوص وقتی پشت میز تحریر می نشینید، ذهنتان هشیارتر خواهد بود و احتمال اینکه خوابتان بگیرد کمتر خواهد شد.

  1. با صدای بلند بخوانید!

 با صدای بلند درس بخوانید. این کار نه تنها باعث می ‌شود خوابتان نگیرد، بلکه باعث می ‌شود مطالب را زودتر یاد بگیرید؛ چراکه یک بار مطالب را می ‌بینید و یک بار می ‌شنوید و این کار، یادگیری را تسریع می ‌بخشد. البته یادتان باشد که این استراتژی کمی زمان ‌بر است؛ به همین دلیل، بهتر است از آن فقط برای خواندنِ درس‌ های کسل کننده استفاده کنید؛ همچنین در نظر داشته باشید که روش بلند خواندن برای همه موثر نیست و بعضی ها هنگام خواندن با صدای بلند، اصلا مطالب را یاد نمی گیرند.

  1. مولتی ویتامین را فراموش نکنید!

گاهی خواب آلودگی به دلیل کمبود برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی، مانند ویتامین B12 یا آهن، در بدن است. اگر بدن شما به اندازۀ کافی ویتامین دریافت نکند، همیشه احساس خستگی و خواب ‌آلودگی می ‌کنید. مصرف مولتی ویتامین می ‌تواند مشکل شما را حل کند و خستگی و خواب آلودگی را از شما دور سازد. البته مولتی ویتامین را سرخود مصرف نکنید و حتماً با پزشک مشورت کنید.

0 پاسخ به "مطالعه بدون خستگی و خواب ‌آلودگی"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟