ضرورت سواد رسانه ای برای دانش آموزان

ضرورت سواد رسانه ای برای دانش آموزان که بیشتر اوقات روز را با انواع رسانه‌ ها سر و کار دارند، ولی این اصلا بدین معنا نیست که آن ‌ها آنچه را می ‌ بینند و می  ‌شنوند، به خوبی درک می‌ کنند. می ‌توان گفت که بیشتر دانش ‌آموزان، اصلاً نمی ‌دانند که کارکردِ رسانه چیست و چه تاثیری بر آن‌ ها خواهد داشت. به همین دلیل است که «سواد رسانه ‌ای»، اهمیت پیدا می ‌کند. البته رسانه فقط به تلفن همراه و اینترنت محدود نمی ‌شود؛ بلکه روزنامه‌ ها، مجلات، تلویزیون و بازی‌ های کامپیوتری نیز، همه و همه در دسته ‌بندی رسانه جای می ‌گیرند و دانش آموزان باید با آگاهی کامل با همۀ آن‌ ها  رو به ‌رو شوند؛ در واقع، سواد رسانه ‌ای به توانایی رمزگذاری و رمزگشایی نمادهای موجود در رسانه و تجزیه و تحلیلِ آن‌ ها  گفته می ‌شود. در این مطلب، به نحوۀ آموزشِ سواد رسانه ‌ای به دانش آموزان و اهمیت و ضرورت افزایش سواد رسانه ‌ای آن‌ ها  خواهیم پرداخت. با دانیون همراه باشید.

 

چرا افزایشِ سواد رسانه ‌ای ضروری است؟

در دنیای مدرن، دانش ‌آموزان همواره به اینترنت دسترسی دارند، حتی در مدرسه و کلاس درس! این موضوع، افزایشِ «سواد رسانه ‌ای» را به امری بسیار ضروری بدل کرده است. آموزشِ سواد رسانه ‌ای، هم می ‌تواند از سوی والدین صورت بگیرد و هم از سوی معلم‌ ها  و مربیان. افزایشِ سواد رسانه ‌ای به این دلیل ضروری است که دانش آموزان از رسانه ها و تکنولوژی در مسیر صحیح آن بهره ببرند؛ چراکه در دست بودن این تکنولوژی، حتمی است؛ بنابراین باید طریق درست استفاده را به دانش آموزان آموخت. برخی از جنبه های استفاده از رسانه عبارت اند از:

  1. دانش ‌آموزان باید از کاربرانِ هشیار و آگاه رسانه باشند.
  2. دنیای رسانه وارد کلاس‌ ها ی درس هم شده است و یادگیری را به «زندگی واقعی» مرتبط ساخته است و به محیطی بسیار غنی و پربار برای یادگیری تبدیل شده است.
  3. سواد رسانه‌ ای، تفکر انتقادی را به دانش ‌آموزان می ‌آموزد و اگر این آموزه درونی شود، به بخشی از طبیعتِ آن‌ ها تبدیل می ‌شود و می ‌توانند در تمام مراحل زندگی از آن استفاده کنند.
  4. دانش آموزان توانایی تحلیل هر پیامی را در هر رسانه ‌ای پیدا می ‌کنند و می ‌توانند برای همیشه و با هشیاری کامل، در دنیایی با فرهنگ رسانه‌ ای زندگی کنند.
  5. سواد رسانه‌ ای فقط به سود دانش ‌آموز نیست، بلکه به سود جامعه است، چرا که با افزایشِ تعدادِ مخاطبانِ آگاه، محتوا و عملکرد رسانه نیز بهبود خواهد یافت.

برخی از زوایای مثبت رسانه و تکنولوژی برای دانش آموزان

یکی از مهم ترین فواید تکنولوژی و رسانه این است که دانش آموزان به منابع بسیاری دست پیدا می کنند و بسیار راحت تر و سریع تر می توانند به حل مسائل و سوال های مهمشان دست پیدا کنند. رسانه و تکنولوژی می تواند حجم وسیعی از اطلاعات را در دسترس دانش آموزان قرار دهد و مسیر موفقیت آن ها را بسیار هموارتر کند؛ اما آموزش اینکه چگونه از این تکنولوژی استفاده کنند، بسیار مهم و قابل اهمیت است؛ از این رو نتیجه می گیریم که فواید تکنولوژی و رسانه، بسیار بیش از ضرر آن است.

برای شرکت در کلاس های آنلاین دانیون با تدریس برترین اساتید اینجا را کلیک کنید.

چگونه سواد رسانه ‌ای را به دانش آموزان بیاموزیم؟

اشخاص بزرگسال، غالباً می ‌دانند که نباید هر آنچه را در رسانه‌ ها  می ‌بینند یا می ‌شنوند باور کنند؛ اما دانش آموزان از این موضوع آگاهی ندارند و نمی ‌توانند اطلاعات درست را از نادرست تمیز دهند. در چنین شرایطی، «سواد رسانه‌ای»، مانند سپری ایمن برای دانش‌ آموزان عمل می ‌کند.

حالا که به ضرورت سواد رسانه ای برای دانش آموزان پی بردیم ، این سوال پیش می آید که چگونه سواد رسانه‌ ای را به دانش آموزان بیاموزیم؟

  1. ارزیابی و تحلیل رسانه‌ ها را به دانش‌آموزان بیاموزید

در وهلۀ اول، باید چگونگی ارزیابی رسانه را به دانش آموزان آموخت؛ به عنوان مثال، می ‌توانید در مورد نگاه‌ ها ی غرض‌ ورزانه و اعتبارِ منابع مختلف با آن‌ ها  صحبت کنید. به آن‌ ها  بگویید که محتوای رسانه، بسته به تولید کننده‌ و مخاطبش، تغییر می ‌کند و تعصب چه تاثیری بر محتوای رسانه‌ ها  خواهد داشت؛ بدین ترتیب، دانش آموز یاد می ‌گیرد آنچه را می ‌بیند یا می ‌شنود، تحلیل کند.

دانش آموزان باید بدانند که این تعصب و غرض ‌ورزی می ‌تواند شخصی یا سیاسی باشد. آن‌ ها  باید رسانه‌ هایی با رویکرد های جانبدارانه را تشخیص دهند و به سراغ رسانه‌ های به نسبت بی ‌طرف بروند.

  1. منابع حاوی محتوا و اطلاعات معتبر را به دانش ‌آموزان معرفی کنید

یکی از مطالعات انجام‌ شده توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان می ‌دهد که اخبار نادرست، در مقایسه با اخبار درست و واقعی، با سرعت بیشتری در رسانه ها پخش می ‌شوند. آن‌ ها  باید لحن و نگاه تبعیض ‌آمیز را به خوبی بشناسند و بدانند که آیا گویندۀ خبر، شخصِ معتبری است یا خیر! همچنین باید منابع معتبر را به دانش ‌آموزان معرفی کنید؛ به عبارت دیگر، باید نحوۀ ارزیابی وب‌سایت‌ ها  و منابع دیجیتال را به آن‌ ها  یاد دهید تا بتوانند اطلاعات معتبر را در آن‌ ها  جست و جو کنند.

  1. منابع مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید

منابع مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا دانش آموزان نیز این کار را یاد بگیرند؛ به عنوان مثال، وقتی در مورد یک داستان صحبت می ‌کنید، از دانش آموزان بخواهید آن داستان را در منابع مختلف بخوانند؛ سپس محتوای آن‌ ها  را با یکدیگر مقایسه کنید.

  1. در مورد چگونگی تغییر و دگرگونی رسانه با آن‌ ها صحبت کنید

به دانش آموزان بگویید که رسانه‌ ها، گاهی  اوقات روایت‌ ها  یا عکس‌ ها  را تغییر ، سپس آن‌ ها  را به مخاطبان نشان می دهند. دانش ‌آموزان باید بدانند که محتوای رسانه‌ ها  را باید با احتیاط و هشیاری بخوانند یا ببینند.

  1. آن‌ ها را از تاثیرِ تصاویر بر مغز آگاه کنید

رسانه‌ های دیداری، تاثیر شگرفی بر مغز ما دارند، چرا که قسمتِ اعظمِ مغز را درگیر می ‌کنند. رسانۀ بصری بر حواس، انگیزه و حتی احساسات ما تاثیر می ‌گذارند. دانش ‌آموزان باید از قدرتِ تصاویر مطلع باشند. آن‌ ها  باید آگاهانه با رسانۀ تصویری مواجه شوند و نباید تحت تاثیر این تصاویر قرار بگیرند.

  1. خودشان هم می ‌توانند رسانه بسازند

به آن‌ ها  بگویید که خودشان هم می ‌توانند رسانه بسازند. آن‌ ها  می ‌توانند وب‌سایت یا برنامه ویدیویی بسازند یا اینکه پوستر فیلم طراحی کنند یا تریلر فیلم بسازند. در این مسیر، در مورد محتوای رسانه و نحوۀ ساخت آن نیز آگاهی پیدا خواهند کرد. به آن‌ ها  یاد دهید که در مسیر خلقِ رسانه، باید منصف و صادق باشند و از انتشارِ اطلاعات نادرست و مغرضانه بپرهیزند.

0 پاسخ به "ضرورت سواد رسانه ای برای دانش آموزان"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟