تمرکز در حین مطالعه

تمرکز در حین مطالعه، کار بسیار دشواری است؛ به خصوص وقتی به درس یا مطلبی که می ‌خوانید، علاقمند نباشید! مطالعه کردن، هیچ ‌وقت جذاب‌ ترین بخشِ مدرسه نبوده و نیست؛ اما می ‌دانیم که از بخش‌ های جدایی ناپذیر آن است؛ از این رو، چه بخواهیم و چه نخواهیم، باید به فکر افزایش تمرکزمان باشیم.

خبر خوشحال کننده اینکه، برخی تکنیک‌ های تمرکز و مطالعه وجود دارند که به شما کمک می ‌کنند تا بتوانید کسل ‌کننده ‌ترین مباحث را نیز با تمرکز کامل بخوانید. در این مطلب، تکنیک‌ های موثر برای حفظ تمرکز، هنگام درس خواندن و مطالعه کردن را برایتان خواهیم گفت. برای مطالعه در باب روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه با دانیون همراه باشید!

تکنیک‌ های افزایش تمرکز در حین مطالعه

مطالعه کردن و درس خواندن، نیازمند تمرکز است و من این موضوع را به خوبی می ‌دانم و بیشترین تلاشم را برای افزایش و حفظ تمرکز در طول مطالعه، انجام می ‌دهم. من به عنوان یک دانش ‌آموز، تکنیک‌ های افزایش تمرکز در زمان مطالعه را به خوبی می ‌شناسم و می ‌دانم که اگر براساس آن‌ ها عمل کنم، تمرکزم افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت، بهتر یاد خواهم گرفت. تکنیک‌ هایی را که برای بهبود تمرکز در طول مطالعه استفاده می ‌کنم، برایتان خواهم گفت:

  1. یافتن مکانی مناسب برای درس خواندن

پیش از هر چیزی، به یافتن مکان مناسب برای درس خواندن و مطالعه کردن فکر می ‌کنم. می ‌دانم که هنگام مطالعه، نباید چیزی که سبب برهم خوردن تمرکزم می شود و حواسم را پرت می کند، در اطرافم وجود داشته باشد. برای مطالعه کردن و درس خواندن، به مکانی زیبا و آرام می ‌روم که در آن، احساس راحت و خوشایندی داشته باشم. کتابخانه و اتاق شخصی، مکان‌ های مناسبی برای مطالعه کردن هستند؛ به خصوص کتابخانه که هیچ فضایی برای حواس پرتی به من نمی دهد؛ در ضمن، در فضایی مطالعه می ‌کنم که هوای آن تهویه شود و نور کافی در آن وجود داشته باشد.

البته، برخی اشخاص در محل‌ های شلوغ و پُرسر و صدا راحت ‌تر تمرکز می ‌کنند و برخی دیگر در مکان‌ های آرام و خلوت. می ‌دانم که این یک سلیقۀ شخصی است و به هیچ وجه، سعی نمی ‌کنم در این مورد از کسی تقلید کنم، بلکه سعی می ‌کنم عادات و روحیات خودم را بشناسم و مکان مطالعه ام را بر اساس آن انتخاب کنم.

می ‌دانم که فضای مطالعه باید مرتب و تمیز باشد، بدون وجود هیچ وسیلۀ اضافه، به همین دلیل، پیش از آغازِ مطالعه، فضای اطرافم را حسابی مرتب می ‌کنم. فضای تمیز و مرتب باعث می ‌شود استرسم کمتر شود و در نتیجه، تمرکزم افزایش پیدا کند.

  1. همراه داشتن کتاب‌ ها و جزوه‌ های مورد نیاز

هنگام مطالعه، همۀ کتاب‌ ها و جزوه‌ های مورد نیاز را در کنارم قرار می ‌دهم تا اگر به هر کدام نیاز داشتم در دسترسم باشند و مجبور نباشم برای پیدا کردن آن ها از جایم بلند شوم و تمرکزم بر هم بخورد؛ حتی خوراکی‌ و آب را هم در کنارم قرار می ‌دهم تا در صورت گرسنگی یا تشنگی، تمرکزم بر هم نخورد.

  1. گوشی موبایل ممنوع!

هنگام مطالعه، به هیچ وجه گوشی موبایل را در کنارم قرار نمی ‌دهم، بلکه پیش از آغازِ مطالعه، آن را در اتاقی دیگر می ‌گذارم. اگر تلفن همراه کنارم باشد، گاهی وسوسه می ‌شوم و سری هم به شبکه‌ های اجتماعی می ‌زنم؛ این کار، هم تمرکزم را بر هم می ‌زند و هم وقتم را هدر می ‌دهد؛ یا حتی اگر کنارم هست، آن را سایلنت می کنم تا حواسم کمتر به آن پرت شود.

  1. پایبندی به برنامه

برای زمان مطالعه ام برنامه ‌ریزی می ‌کنم و به آن پایبند هستم. این کار باعث می ‌شود که مطالعه کردن در زمان مشخص، برایم به یک عادت تبدیل شود. برای برنامه ‌ریزی، اول از همه عادات خودم را می شناسم تا ببینم روزها بهتر مطالعه می ‌کنم یا شب‎‌ ها، سپس به برنامه ‌ریزی می پردازم.

  1. مطالعه در کنار دوستان

گاهی با همکلاسی‌ هایم قرار می ‌گذاریم و با یکدیگر به مطالعه و مرورِ مباحثِ درسی می ‌پردازیم. این کار باعث می ‌شود ابهام‌ هایی که در ذهنم بوده است، برطرف شود و همچنین، مسائل را از ابعاد دیگری هم ببینم. وقتی با دوستم مطالعه می ‌کنم، تمرکزم بیشتر می ‌شود. البته در انتخابِ کسی که می ‌خواهم به همراهش مطالعه کنم خیلی دقت به خرج می ‌دهم؛ مثلاً هرگز به سراغ کسی که پرحرف است یا نمی ‌تواند تمرکز کند، نمی ‌روم؛ بلکه به سراغ کسانی می ‌روم که تمرکز بالایی دارند و هنگام مطالعه، فقط به درس فکر می ‌کنند.

  1. روش مناسب برای مطالعه

سعی می ‌کنم از روش‌ هایی برای مطالعه کردن استفاده کنم که سبب افزایش تمرکزم می ‌شوند. می ‌دانم که هر کسی سبکِ مطالعۀ مختص به خودش را دارد و من هم سعی می ‌کنم با خودشناسی، سبکِ مختص به خودم را پیدا کنم؛ برای مثال، برخی از همکلاسی‌ هایم، واژگان را با فلش کارت بهتر یاد می ‌گیرند و برخی دیگر آن‌ ها را در دفترچه لغت، یادداشت می ‌کنند؛ یا مثلاً من عادت دارم همیشه یک طرحِ کلی از مبحثی که می ‌خواهم بخوانم ترسیم کنم، آن را خوب یاد بگیرم، سپس به سراغ جزئیاتِ آن بروم؛ چون از این شیوه لذت می ‌برم، راحت ‌تر تمرکز می کنم و جزئیات را بهتر به خاطر می سپارم.

  1. استراتژی‌ های تمرکز ذهنی

به خوبی می ‌دانم که افزایش تمرکز، فرایندی زمان ‌بر و دشوار است؛ به همین دلیل، هیچ وقت خسته نمی ‌شوم و با صبوری به مسیرم ادامه می ‌دهم. استراتژی‌ های تمرکز را می ‌شناسم و از آن‌ ها بهره می برم؛ به عنوان مثال، «حضور در اینجا و اکنون» از استراتژی‌ های مورد علاقۀ من است. این استراتژی بسیار ساده و اثرگذار است و باعث می ‌شود که ذهنم به گذشته و آینده سفر نکند. وقتی می ‌بینم حواسم پرت می ‌شود، به خودم می ‌گویم: «در اینجا و اکنون حضور داشته باش!»

  1. اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن به نگرانی‌ ها

در مقاله ای علمی خواندم که اگر زمان مشخصی را به فکر کردن در مورد نگرانی‌ ها و دغدغه‌ هایمان اختصاص دهیم، در زمان‌ های دیگر، میزان استرس و حواس ‌پرتی‌ مان کاهش پیدا خواهد کرد. این ایده را عملی کردم و در نهایت، باعث شد هنگام مطالعه، تمرکز بیشتری داشته باشم و دیگر به عوامل استرس ‌زا و نگرانی‌ هایم فکر نکنم.

  1. مشخص کردن هدف

قبل از آنکه شروع به درس خواندن کنم، مبحث یا تعداد صفحاتی را که می ‌خواهم در آن بازۀ زمانی مطالعه کنم، به طور دقیق مشخص می ‌کنم. این کار باعث می ‌شود هدفم معین باشد، آرامش داشته باشم و حواسم پرت نشود.

 

10. استراحت های کوتاه مدت

 

خوب می ‌دانم که اگر ذهنم خسته باشد، تمرکزم کاهش پیدا می ‌کند؛ به همین دلیل، پس از هر نیم ساعت یا یک ساعت مطالعه، یک استراحت کوتاه می ‌کنم تا دوباره با انرژی به درس خواندن ادامه دهم. این استراحت‌ های کوتاه‌ مدت باعث می ‌شوند ذهنم استراحت کند و در نتیجه، بهتر تمرکز کنم و مباحث را بهتر یاد بگیرم. گاهی هنگام این استراحت‌ ها، کمی قدم می ‌زنم یا چند حرکت سادۀ یوگا انجام می ‌دهم. این کار تاثیر شگفت ‌انگیزی روی روحیه‌ و تمرکزم دارد.

11. ورزش منظم و تغذیۀ مناسب

خوب می ‌دانم که وضعیتِ جسمی، تاثیر مستقیمی بر وضعیتِ روحی و در نهایت، قدرت یادگیری و تمرکز انسان دارد؛ به همین دلیل، سعی می ‌کنم با ورزش منظم و تغذیۀ مناسب، سلامت جسمم را بهبود ببخشم. غذاهای سالم می ‌خورم، نه فست فود؛ میوه ‌جات و سبزیجات، فراوان مصرف می ‌کنم. سعی می ‌کنم یک وعدۀ غذایی سنگین را به چند وعدۀ غذایی سبک تبدیل کنم و با فاصلۀ زمانی، آن را مصرف کنم. همیشه مکمل‌ های ویتامین مصرف می ‌کنم. آب فراوان می ‌نوشم، شکر و کافئین زیاد مصرف نمی ‌کنم. می ‌دانم که داشتنِ یک برنامۀ ورزشی منظم، از بهترین راه‌ های بهبود تمرکز در حین مطالعه به شمار می ‌رود و همچنین، سطح انرژی بدن را افزایش می ‌دهد.

 

برای ثبت نام در کلاس های آنلاین خصوصی دانیون که توسط برترین اساتید برگزار می شود ، از اینجا وارد شوید.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، راه‌ های افزایش تمرکز در حین مطالعه ، بسیارند. می ‌توانید با استفاده از این اصول، برنامه ای منظم و در خور روحیه‌ تان ترتیب دهید و با پیروی از آن، بر تمرکزتان بیفزایید و تاثیر شگفت ‌انگیز آن را بر وضعیت تحصیلی و میزان یادگیری ‌تان مشاهده کنید.

0 پاسخ به "تمرکز در حین مطالعه"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق این وب سایت برای دانیون محفوظ می باشد.
×

دانیونی عزیز!

 

سوالی از دانیون داری؟

 

روی دکمه زیر کلیک کن تا در واتزاپ سوالت رو از ما بپرسی
و یا به ایمیل info@dunion.ir ایمیل بزن

× از پشتیانی دانیون سوالی داری؟